,

سیاست بازی با روغن پالم | بازی با سلامت جامعه

4.2/5 - (15 امتیاز)

 سلام – برای فرار از روغن پالم بهترین راه بازگشت به سنت های ملی ست.

روغن پالم بازی با سلامت جامعه

پالم یک بار دیگر حاشیه‌ساز شد؛ اما‌ این بار گویا روغن پالم فارغ از مفید یا مضر بودنش نان سیاست را برشته می‌کند و رگ های ایرانیان را مسدود.

روغن پالم باعث سکته

روغن پالم تا همین چند سال پیش برای عامه مردم ناشناخته بود ؛ تا اینکه برخی پزشکان و کارشناسان تغذیه مضرات این روغن را رسانه‌ای کردند.

در رأس این افراد، شخص وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو قرار داشتند که به عنوان مطالبه‌گر حذف پالم از لبنیات پشت تریبون رسانه‌ها قرار گرفتند و از مضرات این روغن گفتند.

shir

با تمام اینها سفر رئیس‌جمهور به مالزی باعث شد سرنوشت متفاوتی برای روغن پالم اتفاق بیفتد تا آنجا که دکتر حسن روحانی با بیان اینکه نخست‌وزیر مالزی اشاره دارند که مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است، از سفر هیئتی از طرف مالزی به ایران برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی خبر داد.

palm

انگار سایه سیاست بنفش ؛ بر سر همه موضوعات سنگینی می‌کند، حتی سلامت!

این را می‌توان از تغییر موضع درباره سلامت یا مضرات یک روغن پرحاشیه یعنی روغن پالم متوجه شد؛ روغنی که تا به امروز بنا به تأکید مسئولان متولی سلامت جامعه مانند رئیس سازمان غذاو دارو و وزیر بهداشت ناسالم اعلام شده بود اما به یکباره با سفر رئیس‌جمهور به کوالالامپور و قراردادهای همکاری فی‌مابین سالم معرفی شد.
 

 

معرفی پالم از زبان متولیان سلامت کشور


«‌این روغن دارای اسید چرب اشباع زنجیره بلند است و یافته‌های علمی ثابت کرده که مصرف زیاد آن در انسداد عروق، بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی در بیماری‌ سرطان اثرات سوئی دارد. بر همین اساس توصیه می‌شود که مصرف اسیدهای چرب اشباع زنجیره بلند از سوی مردم محدود شود.»

اینها بخشی از صحبت‌های رئیس سازمان غذا و دارو درباره روغن پالم است.

palm2
 

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت هم روغن پالم را به عنوان بدترین نوع چربی معرفی کرده بود و درباره این روغن گفته بود:«روغن پالم سال‌های سال از مالزی وارد کشور شده است و در حال حاضر به دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا، واردات آن به طرز چشمگیری افزایش داشته است؛ مجوز واردات روغن مضر پالم مربوط به وزارت صنعت است که قرار شده در یک دوره معین ابتدا به 30 و سپس 15 درصد کاهش یابد. در دوره‌های قبل وزارت بهداشت هم نسبت به این موضوع اعلام خطر کرده بود.»‌

وی با تأکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت مراقبت از سلامت مردم است، تصریح کرده بود: «در این مورد با کسی شوخی نداریم و از اینکه به مردم راست بگوییم نباید پشیمان باشیم.»

palm3

دکتر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت هم با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر واردات روغن پالم به دلیل ارزان‌تر بودن آن افزایش یافته، درباره مضرات این روغن اینگونه توضیح داده بود: «این روغن با افزایش کلسترول بد خون (LDL) در نهایت تنگی و انسداد عروق و سکته‌های قلبی را به همراه دارد.

روغن پالم دارای بیشترین میزان اسید چرب اشباع یعنی حدود 50 درصد است. این روغن حتی اگر از نوع پالم اولئین و سوپر اولئین وارد کشور شود که ادعا می‌شود سالم‌تر است، حدود 30 درصد اسید چرب اشباع دارد که حداقل زیان مصرف آن انسداد و تنگی عروق و بیماری‌های قلبی-  عروقی است که در حال حاضر مهم‌ترین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود.

نقش روغن پالم در سکته

مسئولان باید هزینه‌های صرفه‌جویی شده برای واردات روغن ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت را با هزینه‌های سنگینی که برای مراقبت و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی به کشور تحمیل می‌شود مقایسه کنند و با اصلاح سیاستگذاری در واردات مواد غذایی اقدامات جدی‌تری برای تأمین و حفظ سلامت تغذیه‌ای جامعه انجام دهند.»
ماجرای این روغن و استفاده از آن در شیر و برخی فرآورده‌های لبنی به حدی جدی شده بود که گزارش آن روی میز رئیس‌جمهور رفت و بنا شد شرکت‌های متخلف معرفی شوند و با آنها برخورد جدی صورت بگیرد اما معرفی متخلفان هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد گرچه رئیس سازمان غذا و دارو گفت با آنها برخورد شده است و دیگر در شیر پالم نمی‌ریزند.

cartoon-naeem-tadaion

فصل جدید برای واردات یک روغن


اگرچه واردات پالم همچنان ادامه دارد و این روغن همچنان در برخی خوراکی‌های پرمصرفی که اصلی‌ترین مشتریانش کودکان هستند مانند شکلات، ‌بستنی و خامه ادامه دارد و پایه اصلی روغن‌های سرخ‌کردنی است اما با بسته شدن پرونده چرب شدن شیرها با پالم می‌رفت نام پالم از ذهن‌ها پاک شود و بنای وزارت بهداشت بر کاهش واردات این روغن بود اما فصل جدید همکاری‌ها میان ایران و مالزی فصل تازه‌ای را برای این روغن هم رقم زد.

روغن پالم مالزی

هرچند پیش از این نیز به رغم تمام توصیه‌های وزارت بهداشت درباره مضرات روغن پالم با مصوبه هیئت وزیران محدودیت واردات روغن پالم مانند سایر دانه‌های روغنی برداشته شد تا وارد کنندگان به هر میزانی بتوانند آن را وارد کنند، اما تعرفه واردات آن به ۲۶ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان غذا و دارو معتقد بود افزایش تعرفه واردات روغن پالم، قیمت آن را به اندازه قیمت روغن سویا که ارزان‌ترین روغن خوراکی بعد از روغن پالم است رسانده و از این به بعد روغن پالم فقط در جاهایی که مصرف آن اولویت دارد، مانند تولید روغن‌های سرخ‌کردنی یا برای صنعت غذا در جاهایی که باید نقطه انجماد بالاتر برود، استفاده می‌شود. به گفته دیناروند با اقدامات وزارت بهداشت در سال‌های 93 و 94، حدود 300 تن از واردات روغن پالم کم شد.

1430848211-80943-2

مافیای دولتی و رشد 2 برابری واردات روغن پالم


کاهش واردات پالم منطبق بر واقع نبود و مافیای واردات این محصول مضر که بنا بر اخبار منتشر شده وابسته به دولت هم بوده و نقش «مهدی‌.م» از نزدیکان فریدون در مافیای پالم انکار نشدنی است، بیشتر از قبل پالم به خورد مردم داده‌اند.

براساس آمار شش ماهه تجارت خارجی کشور بالغ بر 125میلیون دلار روغن پالم وارد کشور شده است. بر این اساس، در شش ماهه نخست امسال به‌میزان 179هزار تن از این روغن از طریق گمرکات به کشور وارد شده است، این در حالی است که در شش ماهه نخست سال 94، واردات روغن پالم به کشور 85هزار تن و ارزش آن 65میلیون دلار بوده است.

مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد در مدت مشابه رشد واردات این محصول به کشور بیش از 94هزار تن بوده و رشد 110درصدی داشته است؛‌رشدی که حالا و با سفر هیئت مالزیایی برای تبیین سلامت این روغن بیشتر و بیشتر خواهد شد. شاید هم سفر این هیئت موجب شود بازرگانان ایرانی به سراغ انواع مرغوب‌تر روغن پالم بروند نه روغنی که تاکنون وارد می‌شد و مصارف صنعتی داشت نه خوراکی.

 

منبع: نسیم آنلاین از روزنامه جوان

 

Originally posted 2016-11-06 10:36:50.

Summary
Review Date
Reviewed Item
دستگاه روغن گیری,روغن گیری,روغن پالم بازی با سلامت جامعه,دستگاه های روغن گیری
Author Rating
51star1star1star1star1star
2 پاسخ
  1. شمش طلا
    شمش طلا گفته:

    وقتی یه شبه 10 تن شمش طلا تبدیل به اهن میشه و میگن اشتب شده غولهای نجومی بعد از فرار تازه معرفی میشن وقتی….. بایدم پالم یه شبه خوب در بیاد … وزیر بهداشت ما بیشتر از اون نخست وزیر سواد دارن اما …

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *